Followers

Thursday, October 23, 2008

LEGANYA................

Salam terindah buat pembaca budiman,
Sekian lama tidak menulis blog, saya mula rindu dengan semua ini. Kengkangan tugas sebenarnya membatas semua hasrat saya untuk berkongsi pengalaman dan perasaan bersama pembaca. Semalam selepas segalanya selesai, saya menarik nafas lega bila lafaz Bismillahirrahmanirrahim, saya dengan ini merasmikan Pameran Keunikan dan Kenggunan Limar oleh Y.B. Datuk Za’bar Bin Haji Mohd Adib, Pengerusi Jawatankuasa Pelancongan, Kebudayaan, kesenian dan Warisan Negeri Terengganu. Alhamdulillah lelah sebelumnya serasa terubat setelah ia diungkapkan.


Pembaca budiman,
Masyarakat kita begitu kaya dengan kesenian dan begitu mahir dalam mengolahnya. Bayangkan, daripada lembar-lembar benang dicelup warna dan ditenun sehingga melahirkan tenunan yang begitu unik dan unggul. Dan, limar merupakan hasil yang dilahirkan oleh kecekapan dan kreatif masyarakat lampau. Apa yang lebih menarik ia merupakan salah satu tekstil yang melengkapkan busana Cik Siti Wan Kembang yang pernah memerintah Kelantan pada suatu waktu dahulu. Dalam Pameran Keunkkan dan Keanggunan Limar Pakaian Cik Siti Wan Kembang diketengahkan bersama pakaian-pakaian tradisional yang lain yang menggunakan kain Limar.


Di sini saya papar sedikit sebanyak sepanjang persiapan pameran tersebut. Meh kita tengok!

No comments: