Followers

Saturday, October 24, 2009

BIAR AYAH YANG BACA...

Assalamualaikum dan salam hormat buat semua,
Merenung ketiga-tiga karya saya, sebak dan ngilu di dada. Saya kembali melihat zaman lalu saya, yang sarat mimpi. Saya menulis dan menulis apa saja, lalu saya hasilkan menjadi cerpen. Ia dibaca di sekolah, dibaca oleh guru di depan kelas, mendapat pujian bukan hanya di kelas saya, tetapi juga si kelas-kelas lain. Saya hanya tersenyum dan pulang memberitahu ayah mengenai kejayaan saya itu. Ayah yang hanya saya panggil Chek itu tersenyum dan mengelus-negelus bahu saya. Kata ayah, menulislah! Anak ayah mampu menulis. Selepas itu ayahlah yang menjadi editor saya, bukan dengan membaca karya-karya saya, sebaliknya mendengar karya yang saya bacakan kemudian ayah menegur cara garapan dan penggunaan dialog-dialog yang saya utarakan. Kata ayah, kalau ingin jadi penulis, jadilah penulis yang mampu mendidik. Mata pena itu lebih tajam dari mata pedang. Apa yang kita tulis itu adalah saham untuk dibawa ke akhirat. Dan kata ayah lagi, setiap penulisan harus memikirkan, bahawa kita akan tinggalkan pada anak cucu dan genarasi akan datang. Jangan sampai anak cucu kita mengutuknya. Tulislah dengan ikhlas, maka orang yang membaca juga menerimanya dengan ikhlas. Saya hanya mengangguk tanpa mengerti apa-apapun maksud yang ingin disampaikan oleh ayah pada saya. Seperti janji ALLAH, Ayah pergi tanpa sempat menjadi ‘editor’ pada karya saya namun pesan dan kata-kata ayah sentiasa mengekori saya. Penuliskah saya sebagaimana acuan ayah? Saya merenung karya-karya saya. Saya tidak sehebat rakan-rakan penulis yang lain, rata-rata mencatat jualan yang begitu tinggi, diperkatakan peminat novel tanahair. Itu bermakna karya-karya rakan-rakan saya diterima pembaca tanahair. Di mana saya sebenarnya. Di penjuru mana saya terpinggir? Kadang-kadang saya tidak mampu menahan sebak. Andainya saat ini ayah masih ada, sudah pasti ayah akan katakan pada saya, sabarlah! Biar ayah yang baca. Airmata saya menitis. Saya tahu ayahlah peminat saya. Semasa hayat ayah sering menunggu saya menulis hingga jauh malam, dah ayah akan tidur setelah saya meletak pena di lantai. Kadang-kadang saya tertidur mendahului ayah. Dah ayahlah yang akan menyimpan pena dan kertas-kertas penulisan saya yang berselerak di hujung kepala saya. Semua itu membuat saya rindu masa lalu.
Kepada pembaca yang sudi membaca karya-karya saya, saya ucapkan jutaan terima kasih. Kepada penerbit, DBP dan Buku PRIMA dan seluruh kru penerbitannya saya kalungkan ucapan terima kasih. Kepada KARANGKRAF iaitu Team Majalah MIDI dan Team Mingguan Wanita terima kasih dan terima kerana sudi memilih novel saya untuk diterbitkan dalam siri novel mereka. ALFATIHAH buat ayah yang saya rindu.
Salam sayang dari Indah untuk semua.



Majalah MIDI


Mingguan Wanita

Ayah...ini hadiah saya untuk ayah, di celah-celahnya ada terselit cinta ayah

1 comment:

Penabahari said...

Salam Indah,
Tentu ayahmu akan rasa bangga dan bahagia walaupun dia telah tiada. Berpeganglah pada ajaran yang diberinya pasti Indah tidak akan rasa berduka.