Followers

Sunday, November 1, 2009

Sinopsis

RINDU BERBISIK
Sinopsis :
Seperti angin, kadang-kadang rindu itu berbisik”

Rindu Berbisik mengungkapkan tema kemanusiaan yang tebal dalam dua masyarakat dari latar sosial yang berbeza. Cinta dan rindu yang menjadi tonggak kepada penceritaan disulami falsafah yang ringan. Konflik cinta yang terisi dengan kekecewaan antara watak-watak dan kesinambungan harapan hanya melalui rindu yang sentiasa berbisik……….

Setiap manusia punyai perasaan, namun jarang orang mampu menyuarakan perasaan, apatah lagi menghayati perasaan orang lain. Zulaikha, Adam, Idham dan Iskandar adalah antara watak-watak yang mewakili insan-insan lain yang melalui kegetiran dalam perasaan.

Zulaikha seorang gadis sepi, mangsa keporandaan perkahwinan abah dan mama sewaktu kecil. Hidup bergantung kasih dengan nenek dan abang sepupunya Adam seorang anak yatim piatu. Sewaktu di sekolah rendah dia dilarikan mama ke kota kosmopolitan dan tinggal bersama ayah tirinya syed Mukhris dan abang sepupunya Syed Iskandar. Perpisahan itu membenih rindu di hati Zulaikha. Kasih sayang Iskandar abang tirinya, tidak mampu melunturkan rindu Zulaikha kepada Adam, keadaan menjadi lebih parah apabila Iskandar menyambung pelajaran ke negera matahari terbit, Jepun. Sebagai pelarian rindu, Zulaikha menerawang ke ruang-ruang dan pertemuan dengan Rajuna merupakan satu bentuk pelarian resah dan rindu Zulaikha terhadap Adam dan Iskandar. Tawaran jawatan baru di Pantai Timur memberi peluang kepada Zulaikha untuk kembali mengimbau segala kenangan indah bersama Adam. Sewaktu di tempat baru, dalam diam hatinya disapa Idham. Rindu terhadap Adam menenggelamkan insan lain di mata dan hati Zulaikha. Idham dibiarkan sendiri menanggung perasaan cinta yang semakin hari semakin sarat.

No comments: