Followers

Thursday, December 17, 2009

DENDANG ANAK dan “Sulalatus Salatin”...






Assalamualaikum buat semua,
Pertama kali saya menyaksikan persembahan kumpulan ini pada Festival Gamelan Sedunia pada tahun 2008. Persembahan mereka memukau perhatian lebih-lebih lagi kumpulan berada di barisan hadapan antara kumpulan gamelan dari berbagai pelusuk dunia. Saya yang kebetulan terlibat secara langsung dalam program itu, mengambil tempat di barisan depan dan tidak berganjak dari tempat duduk sehingga persembahan itu selesai. Saya teruja dengan muzik dan lagu-lagu yang dibawa, apa yang unik adalah peralatan muzik yang mereka gunakan. Dan pada saya yang bukan hanya mendengar, menghayati, saya juga seorang pemerhati semua aspek termasuk costume mereka. Sangat menarik dan sesuai dengan konsep muzik mereka bila mereka memilih hitam putih sebagai asas costumes kumpulan mereka.
Semalam saya sempat bercakap dengan saudara Izam ( Izamir ) selaku pengurus produksi. Menurut beliau, mereka banyak menerima jemputan VIP, VVIP termasuk dari Istana yang juga pernah saya saksikan di Vistana Hotel pada Malam Gema Irama Inderapura bersama jemputan diRaja Pahang. Saya masih ingat, dewan menjadi syahdu sepanjang mereka mendendang lagu-lagu mereka.
Menurut sdr. Izam, nama “Dendang Anak” adalah manifestasi daripada buku sejarah Melayu lama “Sulalatus Salatin”.
Antara alat muzik yang terlibat adalah Keyboard/Vocal Classical Guitar, Bass Guitar,Bamboo Flute,Percussion/Rebana, Percussion/Gendang Sund, Rebana/Gendang Silat,Percussion/Rebana
Percussion/Jidur, Gong. Apa yang menarik mereka mempunyai peminat mereka tersendiri dan pada setiap persembahan ‘fans’ mereka akan sama-sama datang memberi sokongan yang padu. Tahniah buat Kumpulan Dendang Anak’ Semuga anda semua sukses dan mampu memberi kesan positif pada anak-anak muda.

No comments: