Followers

Tuesday, January 5, 2010

SAYA SANGAT KEDEKUT - satu kelemahan


Assalamualaikum....
Melihat rak buku dan buku-buku yang tersusun rapi di ruang bacaan saya, di tempat kerja mahupun di rumah, menyedarkan saya, hidup saya dikelilingi oleh buku-buku. Buku adalah lemari ilmu, dalam bentuk apa sekalipun. Buku tetap memberi ilmu. Namun sejauh mana saya sempat membeleknya dan berlama dengan buku-buku itu. Saya bukanlah book worm tetapi memiliki buku satu kemestian dan setiap kali ke toko buku saya tidak bosan berlama dan membelek seterusnya menelitinya. Novel bukanlah pilihan utama dan setiap kali saya melangkah masuk, saya terus menuju ke rak-rak motivasi. Aduhai bila bawak keluar, saya tidak hairan jika ditegur, yang beli bulan lepas tu dah habis baca semua? Pada saya, yang penting kita milikinya, sebab kalau dan habis di pasaran, sukar nak dapat. Dan, saya tetap akan membeleknya bila saya betul sedia untuk membacanya. Semalam saya baru menghabiskan sebuah buku yang saya beli tiga bulan yang lalu. Dan saya seorang yang sangat kedekut buku. Jangan nak cuba pinjam buku milik saya lebih-lebih buku dari luar yang tidak ada di pasaran. Tapi bila dirayu, tidak sampai hati nak kata TIDAK. Dan perasaan saya akan tertekan selagi buku tidak dipulangkan. Mungkin ramai yang tidak setuju dengan saya. Namun Itulah hakikat dan kelemahan saya.
Salam sayang buat semua dari Indah.

6 comments:

rusliesophian said...

Salam,
Koleksi buku2 kita elok tidak dipinjamkan. Kawan2 mmg suka meminjam, tapi susah nak pulangkan balik. Itu dah tabii manusia.

Indah Hairani said...

Salam sdr.ruliesophian..
iyaa...kadang-kadang kita sendiri alpa..itu yg buat kita hati-hati.
salam dari indah.

INNA AB said...

salam indah hairani...
smcm la ngan sya...ckup susah ati kalu ada yg brhajat nk pnjam..coz bila pnjam depa suke peram..@ pun bila mai kt kita blk..bku dh jd belacan...huhuhu...skit ati woooo...

ryann said...

sama le gak. saya pun kedekut tak suka kasi pinjam. suka simpan buku walau susah benar nak habiskan membaca

Indah Hairani said...

Salam inna ab...
kadang2 terpaksa beli buku yang sama berulang...aduhai

Indah Hairani said...

salam ryann...
Owh..kita serupa...