Followers

Wednesday, March 3, 2010

AKU SEPASANG KASUT?



Assalamualaikum,
Ketika saya terlihat objek itu, saya terus mencapainya. Bukan sepasang, malah berpasang-pasang. Teringat saya pada zaman awal remaja, menulis tentang ‘aku sepasang kasut’. Kalaulah waktu itu saya melihat kasut ini sudah tentu cerita sepasang kasut saya tidak menerima nasib malang, berakhir di dalam himpunan api. Dan mungkin bukan kasut lagi yang menjadi wataknya. Saya tersenyum sambil membelek kasut kayu di tangan saya. Apa yang menghairankan saya, semua kasut itu dihasilkan hanya sebelah. Kenapa ya? Saya tercari-cari pengukirnya, sehingga saya keluar dari ruang pameran, pengukirnya tidak muncul-muncul kecuali seorang datang mendekati saya.
“Kak, tukang ukirnya hanya meminta saya tolong menjualnya.” Beritahu lelaki di depan saya.
“Owh ..keluh saya. Tak apa dik, terima kasih.” Ucap saya sambil meninggalkan gerai itu. Bukan itu yang saya inginkan, tetapi apa yang ingin saya tahu, kenapa kasut yang menjadi subjeknya. Pelik jugak saya. Itupun buat saya seakan merajuk. Hasrat untuk mendapatkannya, saya abaikan. Mungkin agak kecewa kerana tidak menemui pengukirnya. Terpikir sejenak, bagaimana penjualannya akan bergerak sekiranya penjualnya tidak ada di tapak jualan. Saya yakin, saya bukanlah orang pertama yang berminat dengannya. Ia agak unik di mata saya. Alang bagusnya kalau saya dapat memiliki beberapa kasut itu. Saya telah berkira-kira di mana akan saya tempatkannya. Saya bukanlah orang yang sabar menunggu, Akhirnya saya meninggalkan sudut ukiran kayu dan terus mencari pengusaha tekatan. Merupakan tujuan utama saya berada di tapak pameran. Dan, ternyata saya sangat merasa puas dengan apa yang saya perolehi sebagai titik mula kajian saya mengenai tekatan Melayu. Alhamdulillah. Dan sudah tentu selepas ini, saya akan banya berkongsi dengan pembaca mengenai keintelektualan dan kehebatan orang terdahulu dalam mencipta dan menghasil sesuatu. Sampai jumpa lagi salam sayang dari Indah.

No comments: