Followers

Saturday, April 18, 2009

ATAS? BAWAH?................SAMA SAJA!

Assalamualaikum..
Banyak sekali yang ingin saya kongsikan bersama pembaca. Pengalaman masa lalu yang berbagai, kadangkala tidak terkutip oleh saya. Suka, duka, senyum, tangis. Semua itu saya anggap rempah kehidupan. Pelengkap hari. Pengalaman juga mengajar saya sentiasa positif dalam berbagai situasi. Pada saya semua orang penting, dari sekecil-kecil peranan hingga sebesar-besarnya. Siapapun mereka, kita harus menghormatinya seadanya. Saya sering meningatkan rakan-rakan dan orang terdekat. Kita seperti sepohon kayu, ada akar, ada umbi, ada batang, ada dahan, ranting daun dan pucuk, malah dedaun kering yang gugurpun ada peranannya. Daun kering yang gugur akan rebut dan menjadi baja kepada pohon itu sendiri. Begitulah analoginya hidup kita. Dalam organisasi kita. Orang paling bawah, sokongan dan atasan, ada peranan dan saling perlu memerlukan. Lalu saya katakan pada diri saya, rakan dan orang yang terdekat. Jangan memandang kecil pada orang yang di bawah. Jangan juga memandang hina pada orang yang kurang daripada kita. Senario yang berlaku di depan mata dan di sekeliling saya, membuat saya banyak berfikir. Alangkah bagusnya kalau kita mampu bertafakur satu saat dalam sehari. Siapapun kita, di manapun kita berada, setinggi manapun taraf dan status kita. Kita semua adalah HAMBA. Dan, pangkat, kedudukan, kekayaan, kesempurnaan rupa paras dan segala-galanya hanya sementara. Bila-bila masa saja hilang bila-bila masa bila DIA menghehendakinya. Bila ada kesedaran sebegitu rupa, tidak ada antara kita yang merasa terhina. Kita bermula dari satu. Kita sama...

Salam bahagia...

No comments: