Followers

Monday, April 20, 2009

KUDIYE..KUDIYE....KANTOI BETUL..ISH!

Salam bahagia...dan Assalamualaikum..
Saat saya menulis entri ini, jam di dinding menunjukkan tepat 5 pagi. Lenguh leher, lengan dan badan. Malam tadi saya masuk tidur lebih awal daripada biasa. Jam 10.30 malam. Mata saya seperti dijahit-jahit. Berat. Sehari suntuk di pejabat, sangat pendek waktu saya rasakan. Hingga tidak sempat untuk siapkan kerja yang sepatut saya siapkan...5.30 ptg saya keluar dengan longlai. Dalam perjalanan pulang, saya tekad, saya akanselesaikan juga malam ini. Ish! Kalau waktu seawal jam 10.00, mata dah berat sebegitu rupa, macamana saya nak selesaikan? Macamana esok, macamana ni... saya mula mengadu. Saya mengantuk. ..Tak boleh jadi ni....saya kena tidur jugak. Kedengaran ketawa di hujung telinga saya...sebaik sahaja badan direbahkan. Saya terus tertidur.

Jam dua pagi, HP saya berdering berkali-kali. Aduh! Siapa pulak yang menganggu lena saya ni? Saya terlupa sebelum saya melelapkan mata, saya telah ’arahkan’ hp supaya mengejutkan saya. Kali ini bukan untuk menyiapkan novel saya yang masih tersadai, tetapi menyiapkan slide-slide saya. Klick situ, klick sini, saya senyum. Siap juga ya..., saya mula ’slide show’. Kantoi! Lagu-lagu latar yang saya download tidak kedengaran. Saya mula gabra. Macamana ni? Susahnya saya mencari lagu-lagu perkahwinan berbagai bangsa. Tekan sini tak jadi, tekan situ tak jadi. Panik saya. Nak download semula? Ah! Berkali2 kerja yang sama. Ah! Tak payah lagu-lagu latar. Bisik saya sendirian. Keputusan saya muktamad. Saya termenung sejenak sambil tangan saya yang nakal ini memutar-mutar wayar seperti saya memutar-mutarkan rambut setiap kali saya berfikir. Tiba-tiba..Kudiye..Kudiye..lagu wedding tamil melantun dengan kuatnya.. Saya tersentak dan terbangun sambil mengurut dada. Subhanallah! Rupa-rupanya, wayar earphone. Patutpun lagu-lagu tak berbunyi..ish! Kecoh..Satu pengajaranlah tu..lain kali kena tenang..bisik saya pada diri sendiri.

Apapun...Alhamdulillah. Harap-harap jam 10.00 pagi esok, berjalan lancar... Ya Allah! Saya sudah tidak sabar untuk menyelesaikan tugas besar ini. Saya rindukan watak-watak dalam novel baru saya. Saya rindukan penulisan saya...sekarang 5.35 pagi. Saya nak shutdown....

Ok..salam sayang untuk semua.

No comments: