Followers

Monday, May 11, 2009

IBU dalam mata dan hatiku

Assalamualaikum...
Saya seakan tersentak menerima ucapan Selamat Hari Ibu. Ingatan saya terus tertancap pada wajah ibu. Wajah wanita yang melebihi 80 tahun usia itu jelas di mata saya. Entah kenapa saya menjadi rindu sekali wajah itu dapat saya tatapi saban hari. Saya mula terpikir banyak perkara tentang ibu dan tentang perhatian saya pada ibu selama ini. Kesibukan saya dengan tugas-tugas dan urusan peribadi membuat saya lupa untuk mengukir ucapan yang serupa buat ibu. Subhanallah..anak apakah saya ini? Sedangkan saban petang ibu menapak ke rumah saya dan selepas subuh ibu akan menapak pulang ke rumahnya yang hanya beberapa ratus meter dari rumah saya. Tanpa rasa jemu dan marah dengan rutinnya seperti itu. Dada saya mula dihimpit rasa sebak. Saya masih ingat bagaimana ibu meriba kepala saya dan adik beradik yang lain bila kami diserang demam. Dengan menceduk air dengan jemari, ibu menjelum kepala kami sehingga kami tertidur di ribaan ibu. Sarung yang dipakai ibu pasti basah, tanpa berganjak ibuntetap menjelum sehingga kami kembali tersedar. Malah sehingga ke saat inipun, ibu akan berbuat demikian pada setiap kali saya mengadu panas kepala. Ya Allah Tetapi saya tidak pernah berbuat demikian pada setiap kali ibu mengalami situasi demikian. Ini disebabkan ibu tidak pernah merungut atau mengadu kepada saya dan adik beradik yang lain bila setiap kali ibu demam atau sakit kepala. Pada ibu, anak-anak tidak perlu diganggu. Anak-anak ada komitment pada keluarga dan diri sendiri. Itulah ibu saya.

Saya mula menghitung waktu. Saya tidak sabar untuk pulang menemui ibu. Saya tidak sabar untuk memeluk, mengucup dahi dan menciumi ibu. Saya memandu dengan laju. Sesampai di rumah, wajah ibu menyambut saya dengan senyum. Subhanallah hanya Tuhan yang tehu perasaan saya. Dada saya ringan dan badan saya melihat ibu berdiri di depan. Saya bersyukur kepada Tuhan yang masih memberi ruang dan kesempatan untuk saya membaiki kesilapan saya selama ini. Mudah-mudahan ruang dan kesempatan emas ini memberi peluang sepenuh untuk saya berkhidmat kepada ibu, Kepada pembaca yang masih ada ibu, marila kita sama-sama berbuat segala kebaiikan untuk insan yang bergelar ’ibu’. Selamat hari Ibu kepada semua yang bergelar ibu.

Wassallam.

2 comments:

cempaka_sari said...

ibu...ibu....engkaulah ratu hatiku...

"selamat hari ibu"

pastinya saudari indah seorang ibu...

salam dari dekat tapi jauh
cempaka sari

Indah Hairani said...

Terima kasih cempaka_sari..
Apapun dan siapapun, ibu adalah ratu di hati anak-anak..