Followers

Wednesday, July 8, 2009

SIAPA PEMILIK BAYANG ITU

Assalamualaikum dan salam sejahtera..
Saya berdiri di anjung rumah kakak saya mengadap ke kawasan perumahan mewah betul-betul di hadapan rumah kakak saya. Tahun lepas, ia hanya sebuah bukit milik Orang Asli. Cerita kakak saya, kadang-kadang kita dapat mendengar jerit tawa anak-anak penghuninya bermain di celah pokok yang merendang. Betapa pesat pembangunan. Saya sendiri kaget. Hutan-hutan hijau bertukar menjadi hutan batu yang mewah. Seperti antara dua darjat. Kalau dulu, dari tempat berdiri yang sama saya merasakan betapa bezanya dengan pondok di atas bukit. Tetapi saat ini, semuanya telah tiada. Semua itu membataskan pandangan saya pada keindahan sebelumnya. Tiada sebarang pohon-pohon yang hijau dan merendang. Saya merenung deretan rumah mewah di hadapan saya. Siapa pemiliknya nanti? Dan siapa pemilik rumah yang telah kelihatan lampu-lampu terpasang. Tiba-tiba mata saya tertancap pada bayang-bayang di balik langsir salah sebuah kamar di tingkap atas rumah yang betul-betul di hadapan saya. Dan satu alunan petikan gitar menyentuh pendengaran saya. Saya memejamkan mata sejenak. Syahdunya. Soalan saya bertukar. Siapa pemilik bayang itu. Siapakah yang memetik gitar itu.
“Seorang lelaki muda. Jarang keluar rumah. Berkurung. Itulah kerjanya. Kadang-kadang seperti bunyi orang menjerit” Beritahu kakak saya tiba-tiba datang dengan menatang secawan kopi panas. Saya merenung wajah kakak saya dengan seribu soalan.
“Hanya sesekali, ada orang datang. Mak dan ayah dia agaknya.” Ujar kakak saya lagi.
“Ada seorang Wak kerja.” Semakin menarik perhatian saya.
Saya terdiam sambil meneguk kopi yang dihulurkan pada saya. Ada kisah, ada plot, ada konflik bergabung dalam benak saya. Tiba-tiba saya tersenyum. Malam itu saya mencoret-coret synopsis. Besok pagi-pagi saya bangkit untuk bertolak ke Kuala Terengganu. Satu nota ditinggalkan di atas meja bersama synopsis saya.
Sedap synopsis. Tulis cepat-cepat. Sorry tak dapat nak bye-bye. Bawak kete elok-elok. Salam pada mak.
Saya tersenyum. Rumah mewah di atas bukit yang membataskan pemandangan saya itu memberi idea pada saya. Alhamdulillah. Sepanjang perjalanan saya banyak mengelamun…

No comments: