Followers

Sunday, December 13, 2009

NONG SAKTI, MUDA DI AWAN MEMBAWA SAYA KE DUSUN RENDAH SEKEBUN BUNGA...akan kemanakah nanti kesenian ini?

Assalamualaikum…

Sehari suntuk saya bersama krew etnologi mengendali program Warna-warni Terengganu 2009 yang kali ini membawa persembahan Kebudayaan Daerah Dungun dan Setiu.

Saya teruja melihat pergerakan penari-penari yang diiringi lagu Anak Burung Baniong oleh Pn. Wan Nursaidi atau lebih dikenali dengan panggilan Kak Zah. Gemersik suara Kak Zah seakan bersatu dengan gerak tari dan gesekan Anak Umban. Alangkah indahnya seni tradisi ini...desis saya. Sesekali tanpa saya sedari bahu saya ikut bergerak-gerak mengikut irama di pentas. Namun roma saya agak meremang saat tarian Awang Gila Kasim dipersembahkan, teruja melihat gerakan penarinya yang mengikut rentak bunyi paluan gong dan gendang sambil mengelilingi pohon Saba. Kalau boleh saya tidak ingin membiarkan tarian itu berhenti secepat itu. Aduhai..agaknya dalam tubuh saya turut mengalir darah seni tradisi itu. Saya tersenyum sendiri. Sehabis tarian itu dan saya mengumumkan kepada pengunjung sedikit sebanyak mengenai kumpulan itu, saya segera menarik tangan Kak Zah ke meja saya. Saya ingin menyoroti apa itu Saba dan saya ingin menggali sejarah kesenian itu sendiri sehingga Pak Ngah dan Siso turut menjejak Kak Zah. Itu belum lagi, jika Noraniza Idris berkesempatan menghayatinya. Mungkin akan lahir lagu baru berasaskan nyanyian dalam tarian tersebut. Sempat saya menyoal Kak Zah tentang hak cipta. Kak Zah hanya tersenyum. Saya tak faham maksud senyuman Kak Zah. Keisitmewaan Kak Zah mencipta lirik dan lagu sehingga terlahir Anak Tedung, Anak Udang, Awang Gila Kassim, Anak Burung Baniong dan sebagainya. Terfikir saya, bagaimana nanti jika Kak Zah tiada? Siapa pelapis kesenian ini. Selesai meninterview Kak Zah, saya melakar bentuk pakaian penari-penarinya dan dalam masa yang sama bibir saya menyebut-nyebut Abang Paduan, Nong Sakti, Dusun Rendah Sekebun Bunga, Saba Renik Saba Berjunjung juga Muda di Awan. Sangat menarik. Saya berbisik pada diri saya, saya tak akan biarkan ia hilang. Kak Zah akan saya temui untuk penyelidikan secara khusus. Sekurang-kurangnya, dapat membantu candidate yang memerlukannya. Akan saya usahakan juga untuk entry di sini lirik lagu tersebut.

Salam sayang dan hormat dari Ndah.

No comments: