Followers

Saturday, February 6, 2010

YANG INDAH....


Assalamualaikum….
Pagi ini sangat berbeza dari hari-hari biasa. Selesai subuh saya terus menarik langsir dan menguak jendela membiarkan sinar mentari pagi meyelinap masuk ke kamar. Saya berdiri sejenak di jendela. Kicau burung jelas di pendegaran saya. Ya ALLAH, sekian lama saya tidak menghayati suasana seperti itu. Selalunya waktu-waktu begini saya telahpun berada di dalam kenderaan untuk ke tempat kerja. Dan kalau hari-hari cuti begini, saya lebih menumpukan pada kerja-kerja rumah yang lain.
Damainya perasaan saya. Saya seakan baru pindah ke rumah ini sedangkan hakikatnya telah bertahun-tahun ia didirikan di sini. Lokasi yang jauh dari hiruk pikuk dan kebisingan kenderaan yang lalulalang. Baru pagi ini benar-benar saya nikmati suasana pagi sindah dan damai sebegini. Terasa betapa ruginya membiarkan keindahan yang selama ini terlalu dekat dengan kehidupan saya. Saya menyedut udara dalam-dalam. Keindahan dan kedamaian ini membuat saya kembali mengenangkan perasaan saya sewaktu menyiapkan HANYA SEBATAS INI. Dalam HSI, saya begitu banyak menggambarkan keindahan dan kedamaian alam ciptaan TUHAN untuk dikongsi bersama pembaca.
Sejenak dia merenung sekeliling, kebiruan pergunungan Ciremai; terakam dalam anak matannya dan terus ke halaman minda. Dia terkedu. Betapa indah bumi tumpah darahnya. (ms 184 )
Dia terbatuk kecil kemudian terhenti seketika di tepi anak sungai kecil yang bersih. Dasarnya pasir yang memutih bersama batu-batu kecil jelas dapat dilihat dari tempat dia berdiri.
Ah! Dia mengeluh kecil. Lantas dia melabuh duduk pada sebatang titian kecil yang menghubungkan ke dua batas pagi. Dia menjatuhkan kaki ke air. Sejuk mencengkam saat air menyentuh kulitnya.(ms 184 )
Mentari hampir terbenam menyerlahkan kuning keemasan mengensut perlahan di sebalik pergunungan. Dani Ramdani menarik kaki ke permukaan air lalu bangkit dan mengatur langkah menuju ke pondok. Sessampai di pondok dicapainya buku dan pena lalu terus melangkah meninggalkan sawah menuju ke rumah. (ms 186 )
Di negeri Nur Qaseh tidak ada gunung yang tinggi seperti di negara tumpah darahnya. Dia masih ingat negara Nur Qaseh memiliki jaluran pantai yang cantik dengan pulau-pulau yang indah. Alangkah enaknya kalau bisa menjejak kaki di dada pantai sambil berjalan beriringan dengan Nur Qaseh dan menikmati saat mentari menjengah dari perut laut. ( ms 187
)
Dua suasana keindahan yang berbeza antara dua negara yang tergarap dalam HSI. Kerana itu, setiap kali saya menghayati keindahan, ingatan mesti mengimbau pada kenangan sewaktu saya menyiapkan HSI. Kerana itu saya kategori HSI sebagai novel cinta romantic dan menikam kalbu.
CINTA TIDAK MEMILIKI WILAYAH ATAU PEMILIK KHUSUS. CINTA BOLEH DATANG DAN PERGI KEPADA SESIAPA JUA, TANPA MENGIRA STATUS, USIA DAN KEDUDUKAN.
Salam terindah dan sayang buat semua dari Indah.
Wassalam.

No comments: