Followers

Sunday, June 19, 2011

Catatan manis buat MAZNIDA MAHADI - USM PENANG

Kembali menjejak kaki di menara gading setelah berbelas tahun saya ditinggalkan. Kalau dulu saya berulang memanjat dan menuruni untuk HBP, kini saya telah berubah, saya akan berulang alik untuk fakulti Ilmu Kemanusiaan. Manisnya saya menginap di kamar yang pernah saya huni sewaktu bergelar pelajar di sini dahulu DESASISWA AMAN DAMAI. Indahnya kenangan lalu kini berulang sekalipun dalam nada berbeza. Saya akan kembali berada di dewan kuliah, kembali bergelumang dengan assignment dan tak berapa lama lagi berdepan dengan tesis. Kalau selama ini tugas saya berdepan dengan tesis2 dan assignment student, kini saya yang harus berdepan sebagai seorang pelajar. Ah! dua dunia yang sedikit berbeza. Di sini saya bergelar mahasiswa, bukan penulis. Saya sebaris dengan pelajar yang mendengar dan mengunyah setiap penerangan pensyarah. Namun ketika saya melangkah turun, saya didekati seorang rakan pelajar.
“Kak…Kak Indah Hairanikan?” Sapa gadis itu dengan senyum manis sambil menghulurkan tangannya. Saya menyambutnya. Saya yakin beberapa rakan turut menyedarinya dan ada yang memandang ke arah kami. Saya mula menggelabah. Saya tinggalkan gadis itu dengan ucapan terimakasih. Peristiwa yang sama berulang. Sewaktu minum pagi di DESASISSA BAKTI.
“Kak Indah…saya sebenarnya peminat senyap kak Indah. Selalu ke blog akak.” Lalu menghulurkan sebuah buku, mintak ditandatangani dan mata saya tertancap pada senarai blog yang dikunjunginya. Saya merenung wajah gadis itu.
“Terima kasih..blog akak di senarai teratas.” Ucap saya. Dia tersenyum.
“Terima kasih kak..saya suka akak.” Ucapan terakhir sebelum berpisah. Dan sebelum berpisah saya sempat bertanya.
“Dari mana adik tahu, akak ada di sini?”
“Ada student lelaki sewaktu di dewan kuliah, dia cakap, Indah Hairani ada dalam dewan ini.” Jawabnya dengan senyum.
Saya mengerut kening. Saya tercari-cari. Saya ada pembaca lelaki? Novel-novel saya, rata-ratanya menjadi kemarahan lelaki. Ah! Apapun ia tetap kenangan manis buat saya.
Terima kasih dik. Catatan ini istimewa Kak Indah tulis buat adik Maznida Mahadi, USM penang. Moga kita berjumpa lagi dalam saat yang lebih manis. Salam sayang dari Kak Indah.

5 comments:

HARIS INDERA said...

tahniah..hanya itu yang mampu di coretkan....

Indah Hairani said...

Salam Haris....biar hanya seringkas itu namun ia sgt bererti,,

rusliesophian said...

Salam tahniah.

Indah Hairani said...

Salam tn. Roslie,
terima kasih banyak2...menjadi semangat pada indah.

Anonymous said...

wah..banyak novel yang hangat2...
from- keciciran matriks kad di cafe RESTU..