Followers

Friday, July 31, 2009

RUPANYA ITULAH PELUKAN TERAKHIR SAYA....

Assalamualaikum..
Pagi ini, saya tiba-tiba di himpit rindu. Rindu pada orang-orang yang telah pergi meninggalkan saya. Nenek, Chek, anak saudara dan orang-orang yang pernah saya kenal dan dekat di hati saya. Ingatan saya menular pada sahabat rapat saya, Lin yang telah dijemput pada Febuari lepas. Rindu saya pada Lin sangat mendesah di dada saya. Apa lagi saat Ramadhan semakin hampir. Kami sering keluar bersama-sama berbelanja. Saling menemani untuk memilih pakaian dan keperluan hariraya. Dengan isyarat mata dia akan memahami saya akan mengajaknya keluar begitu juga sebaliknya. Ingatan itu semakin mekar di ingatansaya. Saya lantas membelek-belek folder mencari wajah Lin. Airmata saya menitis saat melihat wajah-wajah segar arwah. Ingatan bersama mengimbau. Seorang insan yang baik. Tidak banyak kerenah. Alangkah amannya dunia persahabatan kalau ramai yang bersikap seperti beliau. Kepergian beliau banyak mengajar saya erti persahabatan dan bagaimana menghargai persahabatan. Saya masih ingat hari-hari terakhir bersama arwah sewaktu dia hanya mampu bercakap beberapa patah sehari sebelum saya ke Kuala Lumpur untuk urusan peribadi. Dia tersenyum memandang ke wajah saya. Bahasa renungannya saya faham. Dia menderita. Saya mengelus pipinya. “Lin…Lin sabar ya..nanti kita jumpa lagi.” Janji saya. Dia mangangguk-angguk lemah. Saya sempat menyapu kesan darah yang mengalir dari bibirnya. Rupa-rupanya itu percakapan terakhir yang mendapat respon darinya. Selepas itu hanya bisikan-bisikan saya pada setiap kali saya di sisinya. Lin mengalami koma. Selepas seminggu koma, Lin meninggalkan saya dan semuanya dengan kenangan-kenangan manis yang tak mungkin terluput dari ingatan saya. Al Fatihah buat Lin…

Saya tak sangka inilah pelukan terakhir saya


Along juga sahabat baik Lin.

No comments: