Followers

Thursday, December 31, 2009

SAYA MENDAHULUINYA....MAAFKAN SAYA

Assalamualaikum..
Hanya ada beberapa jam lagi, 2009 akan meninggalkan kita. Tidak seperti tahun-tahun lain, pengakhiran tahun ini agak berbeza dirasakan. Langsung tidak teruja menunggu tahun sebagaimana tahun-tahun yang sebelumnya. Saya mula terkenangkan banyak hal. Banyak perkara yang tertangguh dalam hidup saya. Saya merasa waktu itu sangat pantas berlari. Tidak terkejar oleh saya. Jika ditanya pada saya soal azam, saya pantas menjawab. Biasa-biasa aje. Tidak ada apa azam yang dapat saya perkatakan. Mati ke, semua cita-cita saya? Soalan yang saya sendiri sukar untuk menjawabnya. Saya memicit kepala saya yang tidak sakit. Apakah sebenarnya yang saya inginkan dalam hidup saya, karier saya sebagai seorang penjawat awam? Atau karier saya sebagai seorang penulis? Siang tadi saya tergerak untuk menghubungi kawan sekolej saya Zha. Teman yang tidak akrab namun sentiasa ada di ingatan saya. Dia yang sering menceriakan kelas, bergurau namun saya bukanlah sahabat yang dipedulikannya.
Pada penutup 2008, menjelang 2009 yang lalu Zha menghubungi saya. Jauh dari Riyad. Saya agak terkejut dengan panggilan dari jauh itu.
“Awak masih ingat sy emi?” Soalnya kendengaran sayup.
“Ingat. Suara awak tak berubah?”
“Masih ingat awak pada suara saya..kita tak akrab sangat.”
“ Kita tak pernah bergaduh. Dan saya tak melupakan sahabat saya, termasuk awak,” Jawab saya sambil tersenyum sendiri.
“Jauh awak menghilang ya Zha.” Tambah saya menutup rasa hiba yang mula menyerkup hati saya. Wajah sahabat saya, anak Batu Pahat itu jelas di ingatannya saya. Terkenang saya bagaimana Zha membaling cendawan kayu sewaktu kami sedang di tepi hutan untuk subjek Land survey.
“Di situ bumi dipijak, di situ langit dijunjung, mi.” Ujarnya di hujung talian. Kami bercakap panjang, nama-nama sahabat bermain di bibir kami.
“ Selamat menyambut tahun baru 2009, emi.” Ungkapnya.
“Saya doakan awak bahagia seisi keluarga.” Itulah penutup percakapan kami.
Dan hari ini saat saya mendahului sebelum dia sempat menghubungi saya, pesanan yang sama, doa yang sama, cuma ungkapan saya sedikit berbeza.
“Andaikata saya yg mendahului awak, Zha, tolong maafkan segala2 kesilapan saya sepanjang kita kenal dan tolong sampaikan hal yang sama pada kawan2 kita.” Ucap saya tenang namun jelas.
Zha terdiam sesaat.
“Awak, kenapa awak cakap macam tu?” Soalnya dengan suara tersekat. Baru saya sedar sahabat saya itu sangat sensitive.
“Boleh saya tanya sikit.” Tambahnya sebelum sempat saya menjawab.
“Tanyalah.” Jawab saya ringkas.
“Ada rahsiakan sesuatu dari saya?” Soalnya.
“Maksud awak?”
“Awak..awak ada masalah kesihatan ke..atau penyakit lain yang disembunyikan selama ni?” Owh…saya tersenyum. Baru saya dapat membaca apa yang bermain di fikirannya.
“Ajal maut di tangan Tuhan Zha. Besok kita tidak tahu, samada kita masih bernafas atau tidak lagi. Cuba kita tengok, daun yang gugur. Bukan hanya daun kering yang gugur, malah daun yang masih hijau turut gugur.” Jawab saya dalam perasaan sedikit terharu. Seorang sahabat yang tidak akrab ttp sentiasa ada dalam ingatan, masih tidak mampu menerima kehilangan sedangkan sedia memaklumi suatu hati kita akan kehilangan juga.
“Emi, saya doakan agar Emi sentiasa sihat dan bahagia di samping keluarga tercinta dan berjaya dalam dunia penulisan.” Saya tidak mampu mengulas kata-katanya selain dari ucapan terima kasih dan
“SELAMAT MENYAMBUT TAHUN 2010”
Dan itulah ucapan penutup percakapan kami, saya mendahuluinya, seperti yang dia lakukan pada saya sewaktu menyambut tahun 2009.
Di sini, ucapan yang sama Ndah hulurkan juga kepada pembaca budiman. Salam maaf dan sayang dari Indah.
Wassalam.

No comments: