Followers

Saturday, March 6, 2010

SEPASANG SELIPAR MERAH...


Assalamualaikum…
Penatnya…baru sampai rumah setelah setengah hari di padang garing di tepi pantai Dungun biarpun tak sempat nak menjeling kebiruan laut yang terbentang. Setiba di lokasi pagi tadi. Perserta berpusu-pusu. Ramai juga warga Dungun turun ke lokasi. Sempat saya berbisik pada seorang rakan yang bermalam di sana.
“Ada tengok matahari?”
“Matahari? Matahari apa?”
“Laa dah sah tak tengok. Rugi. Tidur di tepi pantai tapi tak tengok matahari naik.” Sahabat saya tersenyum mendengar kata-kata saya.
“Mana ingat tu semua.” Jawab sahabat saya lagi. Saya diam, macam tak puas hati dengan jawapan tu. Saya masih ingat sewaktu bermalam di sebuah chalet di Pantai Bari, sayalah orang pertama keluar dari chalet dan bergegas ke pantai. Sepeti hilang diri merenung keindahan ciptaan ALLAH. Dia tak ubah seperti sebuah bebola api yang keluar dari perut laut dan tertampal di dinding langit. Subhanallah…keindahan pandangan bersatu dengan aroma asin laut dan damai pagi. Saya seakan lupa diri sejenak. Itu hanya sebahagian kecil keindahan di dunia. Sedangkan ALLAH menjanjikan keindahan yang tidak terfikir oleh manusia kepada hamba-hambanya yang layak di alam kekal nanti. Namun keindahan yang sementara inipun jarang saya nikmati. Sedangkan saya dilahirkan di bumi Terengganu ini, bumi yang memiliki keindahan pantai dan laut yang mengunjur. Dan pagi tadi sepanjang perjalananan menyusuri pantai, mentari tidak menyerlah sebagai yang saya harap-harapkan, Yang terlihat hanyalah pantai yang damai dan beberapa buah perahu nelayan yang berdada di dadanya.
Satu tamparan hinggap di bahu saya.
“Erm berangan lagi. “ Kata seorang sahabat sambil menghulurkan microphone. Telah bermulalah tugas saya pagi ini. Alhamdulillah sepanjangnya, program berjalan lancar. Selesai semua tugas, Along sahabat saya tersenyum memandang ke arah saya. Saya tahu makna pandangan Along, di kaki saya, tersarung sepasang selipar 100% getah asli, selipar kesayangan saya dengan warna merah kesumber sangat menyerlah. Mungkin ramai peserta dan pengunjung tersenyum melihatnya. Dengan nada letih saya menjawab.
“Pagi sangat long, hanya ini yang tersarung di kaki ni.” Along tergelak mendengar kata-kata saya. Dan sepanjang perjalanan pulang saya tertidur di bahu along.
Salam sayang buat semua.

3 comments:

along said...

ermmm...comel sipar yer...jeles se...nk cari la se!!! heheheh

Indah Hairani said...

hehehe...tu lah along....tp tetap cun kan long?

along said...

uiksss...semestinyerrr...hehehe