Followers

Friday, April 2, 2010

aduhai damai yang mahu pergi…datanglah bertamu ke berandaku..aku akan menunggumu..

Assalamualakum..
Salam sedamai malam,
Saya bangkit ketika semuanya telah diam. Ketika semuanya telah menikmati lena masing-masing. Sepi ketika itu seakan-akan saya berada di tempat yang asing. Saya menguak daun pintu dan melangkah ke beranda. Tanpa merasa takut saya berdiri dalam kesunyian itu menatap langit yang damai. Sebuah wajah bulan seperti melekat di dinding langit. Subhanallah, TUHAN yang menjadikan keindahan itu,. Sangat damai saat ini. Sangat indah ciptaan ini. Saat inilah yang sangat-sangat saya rindukan selama ini. Bersendiri menikmati erti sepi. Sepi ini indah. Bersendiri mencari diri sendiri dan menghitung perjalanan yang telah dilalui. Sudah jauh perjalanan hidup ini. Di bawah cahaya bulan yang berbalam, saya merenung jauh ke perbukitan yang kelihatan berkabus. Sangat indah. Keindahan yang sangat dekat dengan kehidupan saya selama ini. Saya menarik nafas dalam. Menyedut udara penuh rasa nikmat. Menikmati kedamaian yang jarang-jarang saya nikmati seperti ini. Ya ALLAH saya rindukan damai ini. Saya ingin berlama dalam suasana begini. Saya ingin melupakan semuanya, kelmarin, semalam…Ya ALLAH. Sepi ini sangat indah. Tersangat indah. Alangkah indah jika di saat begini saya mampu berkarya. Menyiapkan MELUKIS REMBULAN, menyelesaikan DI HUJUNG RANTING 2 dan sudah pasti saya tidak sabar membongkar luka DIARI SEORANG LELAKI. Ya ALLAH, dalam sepi dan damai ini saya memohon agar saya dikurniakan ilham. Ya ALLAH…kurniakan saya ilham.
Saya tersentak ketika bacaan ayat suci kedengaran dari corong masjid. Subhanallah…saya merenung bulan yang makin ke ufuk. Seperti ingin berpisah dengan kekasih yang saya cintai. Sayu hati….aduhai damai yang mahu pergi…datanglah bertamu ke berandaku..aku akan menunggumu..

4 comments:

Anonymous said...

seakan diri ini yg melayari damai malam :)..

HARIS INDERA said...

ya...suatu hari semua kan pergi...tinggal aku sendiri disini..mencari,mencari dan terus mencari....pastinya masih samar2...ku sendiri x pasti...ku menghembus nafas panjang....seolah olah menghembus segala resahku...namun tersekat di hujung dada dan keronkong....aku sakit....

Indah Hairani said...

slam 'anonymous"
Sepi itu damai, sepi itu indah...nikmatilah keindahan itu..

Indah Hairani said...

Salam buat sdr Haris..
bernafaslah dengan tenang..berdirilah dgn tegap...salam dari indah..
wasalam