Followers

Thursday, May 14, 2009

ANTARA KOLEKSI NOVEL PRIBADI






Assalamualaikum dan salam bahagia..
Penyakit membeli buku telah lama menjangkiti saya..kadang-kadang tanpa dirancang. Bila melintasi toko-toko buku saya akan singgah dan pasti berdiri sambil membelek-belek novel-novel di rak. Saya akan mengambil waktu untuk membaca sinopsis. Bahasa akan menjadi tarikan utama selebihnya jalan ceritanya, namun nama-nama watak turut saya perhatikan. Pelikkan? Pada awalnya, novel penulis wanita menjadi pilihan utama saya. Namun, mutakhir ini, pilihan saya berubah kepada penulis lelaki. Nama-nama seperti Faisal Tehrani, Habbiburahman, Murad Arsyad, Harun Abdulmajid, H.M Tuah dan lain-lain penulis tanahair mula menjadi pilihan saya. Saya ingin menyelami wanita dari sudut pandangan dan pemikiran seorang lelaki. Ayat-ayat Cinta misalnya yang meruntun hati tersohor dan mendapat pujian hebat. Saya mula ingat, Novel cinta yang pertama pernah saya baca adalah karya HAMKA, Tenggelamnya Kapal Vanderwich dan HARTINI karya Aziz Afka. Waktu itu saya baru berusia 13 tahun. Sepanjang menghabiskan kedua novel tersebut, saya menangis tersedu. Nama-nama watak seperti Zainudin, Hayati, Hartini dan Amli masih bermain di ingatan saya sehingga ke saat ini. Hebatnya. Kehebatan dan kekuatan keduanya masih diperkatakan sehingga ke hari ini. Semua itu menjadi sumber inspirasi kepada saya yang masih terkial-kial dan merangkak ini dalam dunia penulisan novel.

Kesungguhan, keikhlasan, berdoa dan tawakkal pada saya penentunya. Salam Bahagia.

No comments: