Followers

Sunday, May 24, 2009

KITA SEPERTI SATU.....

Assalamualaikum dan salam sejahtera,
Sudah beberapa hari saya tidak berkesempatan untuk menulis di blog. Waktu dan kesibukan seakan menghalang hasrat saya untuk sering menulis dan menulis di blog. Selama seminggu saya sibuk dengan Perayaan Hari Muzium Antarabangsa dan Terengganu dipilih sebagai tuan rumah. Seluruh muzium di Malaysia mengambil bahagia dan termasuk tiga buah muzium dari Sumatera Selatan. Pertemuan dengan ’adik beradik’ muzium di celah-celah kesibukan tetap menggembirakan. Dan saat berpisah pilu sempat bergayut di jantung masing-masing. . Alhamdulillah malam kelmarin penyudahnya. Lega satu babak rasanya. Namun letihnya masih terasa. Hari ini saya ke ofis seperti biasa. Merenung fail-fail yang menimbun. Aduhai...masih ada projek besar yang belum selesai. Saya termenung jauh. Jauh dan jauh. Ingatan saya terjamah pada penulisan yang belum juga saya siapkan. Saya seperti hilang semangat. Saya tercari di mana kekuatan saya selama ini. Ingatan saya menular pada teman-teman penulis. Siti Rosmizah...wajah jernih dengan senyumnya tergambar di ingatan saya sewaktu pesta buku yang baru lalu. Setelah mendapatkan nombor contact Siti terus saya menelefon beliau. Wah! Bukan main gembira saya mendengar suaranya. Kami bersembang panjang. Sempat Siti memberi komen terhadap HANYA SEBATAS INI. Meremang bulu roma saya saat Siti berbicara tentas HSI. Ternyata Siti telah berada di dala HSI sewaktu menghayatinya. Terima kasih dik. Itulah yang kak Ndah ingin untuk setiap karya. Paling berharga ungkapan Siti. ” Saya dapat banyak belajar melalui HANYA SEBATAS INI. Dan, Kak Ndah, setelah saya membacanya saya bersyukur dengan apa yang saya miliki hari ini dan tidak diuji seperti watak2 dalam novel Kak Ndah” Saya terharu mendengarnya. Komen dari seorang penulis yang namanya disebut-sebut oleh peminat novel tanahair. Akhir kata Siti menamatkan perbualan dengan ungkapan, ”sangat senang kenal dengan kak Ndah dan Dyza.” Terima kasih dik. Kita adalah satu. Tidak ada yang ingin naik dan memijak orang lain. ”Kak Ndahpun bahagia degnan pertemuan dan persahabatan kita.” Ungkap saya datang dari sudut hati yang paling dalam. Mudah-mudahan saya dikelilingi oleh sahabat, rakan-rakan yang menyenangkan hati. Salam terindah buat semua pembaca dan buat Siti Rosmizah. Teruskan sekalipun daam sejuta rintangan dan ujian.
Wassalam.....

No comments: